Wie zijn blikveld wil verbreden doet er goed aan eens een andere positie in te nemen.
Nieuwe perspectieven verkennen door ze van een andere kant te bekijken.
De auteurs van de eerste drie bijdragen aan dit nummer waren bereid daarvoor zelfs
naar de andere kant van de wereld af te reizen. Tijdens hun studiereis naar Nieuw-
Zeeland hebben ze onderzocht �hoe het op papier coherente herstelbeleid daar nu
echt doorwerkt op de werkvloer�. Daarnaast waren ze ge�nteresseerd in de inzet van
ervaringsdeskundigen op allerlei niveaus van de Nieuw-Zeelandse ggz. Cees Witsenburg
doet verslag van de studiereis en een aantal van zijn reisgenoten spitst vervolgens
hun bijdrage toe op de vraag: �Wat kunnen we ervan leren?� De derde bijdrage is van
Lenneke Elfers. Ge�nspireerd door een bezoek aan een �crisisopvang de luxe� bepleit
zij een warmere en gerieflijker omgeving in crisisvoorzieningen in Nederland.
De onderwerpen �herstel� en �ervaringsdeskundigheid� komen in dit nummer ook nog
vanuit een andere invalshoek aan de orde.
E�n van de manieren om cli�nten te betrekken bij een vraaggerichte zorg is hen deel
te laten nemen aan het evalueren en onderzoeken van de geboden hulp. Giel Verhaegh
en zijn medeauteurs hebben een kleinschalige verkenning beschreven van de
meerwaarde van de inzet van ervaringsdeskundigen als co-onderzoekers.
In de rubriek Herstel dit keer geen persoonlijk herstelverhaal, maar een artikel van
Mozhgan Moradi en een aantal van haar collega�s. E�n van de medeauteurs was
Joop van den Bogaard die in mei onverwachts is komen te overlijden. In zijn herinnering
wordt een lans gebroken voor samenwerking tussen de verschillende partijen
in het krachtenveld van praktijk, beleid en wetenschap bij het werken aan een herstelgerichte
zorg. Zij onderscheiden het perspectief van de cli�nt en het medischwetenschappelijke
perspectief. Wetenschappelijk onderzoek naar herstel dient recht
te doen aan beide perspectieven. De centrale vraag daarbij is: �Hoe meet je herstel en
welke betrouwbare meetinstrumenten kun je daarbij inzetten?� Alleen door respect
te tonen voor de subjectieve, individuele herstelervaring kan er pas echt vooruitgang
worden geboekt, zo stellen zij.
Ten slotte twee artikelen over programma�s die in de Verenigde Staten al gemeten
zijn en die inclusief meetinstrumenten in Nederland zijn ingevoerd: ACT en IPS.
Zij kennen in Nederland een groeiende populariteit. Maar waar ligt in Nederland
de sleutel tot succes en tevredenheid voor de cli�nten die van deze programma�s gebruikmaken?
Bert-Jan Roosenschoon e.a. gaan in op de discussie over het ACT-model en het belang
van volledige implementatie. Hoe is de stand van zaken in Nederland als het
gaat om een modelgetrouwe invoer en hoe gaan de onderzochte ACT-teams daarmee
om? De DACTS als beschikbaar meetinstrument geeft wel houvast, maar geen
antwoord op alle vragen die in dit Trimbos-onderzoek naar voren komen, zoveel is
duidelijk. De auteurs besluiten het artikel met de volgens hen belangrijkste vraag
voor verder onderzoek: �Welke elementen van ACT zijn (meer) effectief bij welke
cli�nten?� Wordt vervolgd.
IPS: hoe doe je dat? De titel van dit artikel geeft al aan dat hier de praktijk van
de IPS-implementatie aan de orde komt. Want IPS begint te leven in Nederland,
zo opent Riet Lochy haar artikel. De vele ggz-instellingen die IPS op hun agenda
hebben geplaatst vragen om praktische handreikingen voor een succesvolle implementatie.
Daartoe heeft het Kenniscentrum Rehabilitatie in samenwerking met het
lectoraat van de Hanze Hogeschool het Leertraject IPS ontwikkelt. En een Meetlat
IPS om de competenties van de IPS-trajectbegeleider te meten! Ze stelt ons gerust.
Er wordt niet mee gestraft, maar bevestigd en uitgedaagd met erkenning van de al
aanwezige competenties van ervaren professionals. Aan de slag dus, volgens het IPSprincipe:
�al werkende leren en ontwikkelen�.
In FEED dit keer aandacht voor het Handboek Rehabilitatie van Lies Korevaar en
Jos Dr�es. In haar recensie noemt Hella van der Beek dit leerboek een mijlpaal in de
rehabilitatiebeweging in Nederland. Een boek met diepgang dat volgens haar breed
bruikbaar is in allerlei opleidingen en praktijkvelden. De enkele kritische kanttekeningen
die zij maakt doen niets af aan haar opvatting dat zij het niet alleen verplichte
literatuur vindt voor opleidingen in zorg en welzijn, maar ook voor elk hulpverleningsteam
in de langdurige zorg voor mensen met beperkingen.
De Praxis van deze periode heeft als thema �Wie bepaalt?� en raakt direct aan de
principes van IPS. En aan de principes van herstel! Door de vakantieperiode heeft
de Praxis als casus weinig aandacht gehad. Daarom schuiven we hem door naar het
decembernummer. Ga naar Praxis of Forum op www.rehabilitatie.nl en geef uw kijk
op deze kwestie. Of open een discussie die recht doet aan de weerbarstige praktijk!